Se pare că nu mă pot opri, din ceva motiv, să nu revin la acest subiect, mantra. Din când în cand ne întâlnim cu unele practici din care nu lipsește acest aspect, acest pas inițial, mantra.
Prima invocație
Îmi amintesc încă clipe când participam la primele clase de yoga, iar în unele locuri la început de oră, de orice, eram rugați să ne fixăm o intenție. Ca și cum noi am fi generat un potențial, o energie care să hrănească acea intenție. Sau poate era doar un proces șmecher ca să ne adunăm gândurile, să ne focalizam înspre ceva [centrăm], mai ales când în timpul clasei ar putea zbura [gândurile], să avem un reper, spre noi înșine, spre o cauză, intenție.
Mie nu mi-au plăcut poveștile astea, le-am considerat mereu destul de comerciale – americane. N-am considerat că trebuie să existe o rugăciune ca să apară un răspuns, ci doar să știi sa asculți. Iar dacă ești atât de focalizat în propria baie de idei, de intenții, s-ar putea să fii orb în fata acelei Lumini care ar apărea poate din alta parte; prea poluat de propriul ego sa nu reușești să asculți acea Voce interioară. Acum dacă nu mi-au plăcut mie, nu înseamnă că nu funcționează, dar eu n-am promovat un sistem in care uneori poate ridicam la fileu dorințe înainte de practica 🙂 [eu prefer să mă predau in mâinile Divinității, cine sunt eu să știu mai bine ce…]
În același timp, prin practică, încercam să pășim spre acea divinitate, și atunci indiferent de direcția energetică, devoțiune sau adorarea noastră, prima divinitate care se invocă, prin care pășim și fără a cărui acord nici la kundalini nu se oferă acces, este Ganesha.
Nu mă mai extind sa explic acum cine e Ganesha, nici de ce sau când a fost convenit ca prima divinitate de invocat înainte de orice practică, protocol, etc. Dar această energie, prezență, parteneriat este o prevestire să zicem a succesului 🙂
Tema principală
Cum am mai menționat și în alte articole anterioare, o mantră poate fi formată din 1 sau mai multe mantre seed, plus opțional unele cuvinte in sanskrită, ce pot face o mantră in primul rând mai focalizată, apoi mai lungă dar poate melodică, ce s-ar putea așeza în versuri [shloka] și poate ulterior descifra mai ușor intenția printr-o traducere.
Respectiv mesajul și puterea principală a mantrei stă mult în partea de SEED, care o și recalibrează în cazul de intonare improprie, melodicitatea și traducerea fiind niște efecte, nu interes final, ci o așezare mai degrabă cu un scop de retenție și promovare mai ușoară.
Sper ca mă înțelegeți acum de ce vreau sa va despart de întrebarea asta “oare pot găsi undeva o traducere a mantrei?”
Tattva numarul 5 – Ințelepciunea pură a mantrei – Śuddha Vidyā
Vidya mai este și o formă feminină, să zicem, a cuvântului mantra, iar acest nivel de intelepciune pură nu este unul intelectual, ci mai degrabă faze diferite de conștientizare Shiva & Shakti ce s-ar fi exprimant în vreo 17 milioane de mantre, toate care au existat sau vor exista vreodată.
În tradiția tantrică, mantrele sunt de fapt niste fiinte conștiente, asemenea unor ingeri. Cine obține liberare aici, la acest nivel, devine însăși o ființă „mantrică”. De aceea respectul este atât de mare în obținerea mantrei, în practicarea ei precum și încercarea de a ii cere scuze, a o împăca, pentru munca zadarnică – efort făcut de guru cu rituaturile speciale – în cazul în care vreunul din studenți deviază sau se oprește din drumul practicii, din repetarea ei, înainte de momentul comunicat. Respectiv în traditia tantrică, mantra, divinitatea pe care o reprezintă, scopul, destinația sau rezultatul acelei energii fiind una și aceiași (entitate).
„Aum Shreem Mahalakshmiyei Namaha” este insăși Laxmi în forma sa, corpul său vibrațional, ca sunet. De asemenea ea, mantra, însăși nu este separată nici de scopul cu care este repetată – respectiv cultivarea abundentei; ea, fiind vibrația abundentei, precum și toate celalalte calități ale lui Laxmi. Astfel se întelege că toate divinitățile se manifestă la acest nivel.
Putera divină asociată acestui nivel este cel al acțiunii, respectiv mantrele sunt agenți de transformare.
Sper că astfel să vă fi recultivat respectul față de această [parte din] practică, mantra.
Intonarea mantrelor
Repetarea, intonarea la nivel mental, reprezintă cea mai puternică, valoroasă formă de practică a lor. Nu se poate “vorbi” despre intonare improprie la nivel mental, asta dacă se repetă bineînțeles acele cuvinte și litere care sunt scrise / comunicate.
Când se intonează în exterior, ele probabil au și un scop exterior, gen ar invoca poate coborârea „duhului sfant” într-un spațiu, obiect, etc. Nu se recomanda intonarea vocală și publică a mantrelor, mai ales celor personale sau în care ai fost inițiat – pentru mai multe motive, pe scurt puterea, valoarea efortului lor s-ar putea reduce la 0.
Vă pot intona cu drag unele mantre mai complicate care ajung la voi, dar sper ca scopul lor să fie o ușurare în repetiția mentală, o melodicitate. Respectiv vă pot face o cunoștință, o introducere cu această nouă ființă divină – dar sigur nu sunteti curioși să incercași să „dansați” de la început primii pași cu ea? Era o analogie la un moment dat cu mașinile second hand și noi… … … 😉