Exista meditatie in miscare?!

cu cat ceva este mai popular cu atat ajunge sa fie mai necunoscut, spre exemplu multi cunoastem informatii despre anumiti artisti, insa fac acestea parte din viata lor sau sunt doar o masca comunicata de agentii si intrumentele in miscare ce intretin imaginea lor? E important mai ales in yoga sa ne intrebam de unde vine sursa informatilor, inainte sa fim dispusi sa le impartasim mai departe.. pentru ca ceea ce poate observa mai nou este o preluare de articole in intregime decat re-iterearea aceleiasi teme din surse sau persoane diferite..

Yoga pe cat este de populara pe atat este de necuoscuta.. la fel a ajuns si cuvantul Meditatie.

in acest caz face sens inainte de orice sa amintim putin despre originea si istoria cuvantului Meditatie.

Una dintre cartile cele mai vechi care ne introduce conceptul de meditatie este Bhagavad-Gita, ce isi dedica intregul capitol 6 pe acest subiect (Dhyana), iar cel mai cunoscut pasaj este probabil legat de versul 13:

samam kaayashirogreevam dhaarayannachalam sthiraha |
samprekshya naasikaagram svam dishashchaanavalokayan || 13 ||

samam = straight | kaaya = trunk | shiraha = head | greevam = neck | dhaarayan = holding | achalam = firm | sthiraha = steady | samprekshya = observing  | naasikaagram = point of the nose | svam = your | dishaha = all directions | cha = and | anavalokayan = not looking

Pastreaza corpul, capul si gatul drepte erecte (drepte vertical), nemiscate si stabile – cu “privirea” fixata observand “varful nasului”, fara a te uita in jur.

Ce alte indicatii suna cunoscute cu prima parte a acestui vers? Ce este o postura stabila, ferma si confortabila altceva decat asana? Cum aminteam si in alte momente, traducerea acceptata initial a cuvantului asana a fost postura meditativa, drept confirmare cand vorbim in mod traditional despre asana amintim ca 60% din posturi sunt meditative (sau pro-meditative), 20% relaxante, 10% echilibru si 10% altele. 

mai este metionata meditatia si in cantarile vedice, de unde amintim si de Meditatia Vedica (Vedic Meditation) care este considerata o practica a carei spiritualitate nu implica detasarea de societate, sau vreo alta forma monastica ci a fost dezvoltata acum aprox. 5000 ani pentru un acces larg, persoanelor intretinatoare de casa (respectiv celora ce sustinea familia, casa si nu puteau sa se dedice exclusiv vreunui drum spiritual).

Meditatia vedica este o tehnica simpla, se practica pentru 20 de minute atat dimineata cat si seara in timp ce se sta confortabil cu spatele sprijinit (drept) si ochii inchisi.

vreau doar sa subliniez si aici nu doar actiunea – sta confortabil cu spatele sprijinit (drept) – respectiv o ajustare, o supported-asana cat si prezenta ochilor inchisi care impreuna cu momentele zilei face trimitere catre oportunitati in care pratyahara (controlul simturilor) se poate implini natural.

daca ne uitam la un alt text, Vigyan Bhairav Tantra, unde sunt prezentate 112 tehnici de meditatie si auto-centrare vom gasi de asemenea mentiuni de genu:

  • Seated on a soft seat, by means of one buttock, with the hands and legs relaxed, at this time the mind becomes full of transcendence.”
  • Sitting in a correct posture and curving the arms and hands into a circle, fix the gaze inside this space. The mind becomes peaceful by this laya.”
  • “While sitting or lying down, one should think of one’s own body as being supportless (suspended in space). Then, in a moment (the samskaras or thought constructs) of the mind being reduced, it ceases to be a reservoir (of old mental dispositions).”

este amintita insa si o urmatoarea tehnica:  “O Goddess, as a result of slowly swinging or rocking the body, one attains a tranquil state of mind and floats into the
stream of divine consciousness.” – pe care o pot mai degraba include in tehnici de auto-centrare, dar daca cineva vrea sa o vada meditativa subliniez ca acest vers vine in continuarea unora care vorbesc de o postura de baza in sezut, de unde si libertatea de miscare este mica – clatinand usor corpul.

Ce este meditatia?

in yoga meditatia este un fruct.. este o manifestare ce apartine anatar-yoga (sa zicem partilor interioare yoga), o forma de concentrare, de prezenta fara obiect – dar care isi poate avea ca pornire o concentrare pe vreun obiect. Ca sa fie posibila concentrarea / contemplarea pe vreun obiect se intelege controlarea singurului simt intern, sau singurul navigator intern (gandul) ce necesita capacitatea de a controla restul simtilor (pratyahara), controlul energiei vitale (pranayama), controlul sau stabilitatea intr-o postura confortabila si stabila (asana) s.a.m.d.

sunt insa ramuri care vorbesc despre practicarea meditatiei, nu neaparat vazand-o altfel decat un fruct, insa focalizandu-se mai mult pe ceea ce o precede lasa o zona confuza de a identifica procesele, actiunea cu insasi rezultatul.

actiunile care preced meditatia, indiferent de sursa se impart in doua categorii:

  • concentratie (focailizarea sau dirijarea antentiei, prezentei spre ceva) sau
  • contemplatie (implicarea unor forme de imaginatie, vizualizari, evocatii, memorie)

insa atentie, avand in vedere dorinta aprinsa a unor persoane de a obtine meditatia, implicarea contemplatiei este vazuta destul de periculoasa (repet, poate diferi de la persoana la alta) pentru momentele in care totul se poate transforma in proiectii si false perceptii.

Din respect pentru intelegerea personala asupra meditatiei cat si pentru siguranta persoanelor cu care interactionez am fost mereu limitat in cuvinte in directia meditatiei si mai mult decat limitat in coordonarea unor tehnici ce ar putea provoca momente spontane de meditatie in grup. Am vorbit insa despre Drumul spre Meditatie, din care am sa re-amintesc pe scurt in cele ce urmeaza.

Erau mai multe intrebari expuse la acea conferinta, spre ex: De ce meditam? Cine poate sa mediteze? Cum meditam? Durata meditatiei? insa aici voi reaminti doar doar:

Ce este rugaciunea?

indiferent de religie sau drum spiritual consensul conceptual asupra descrierii rugaciunii este o forma de comunicare cu Divinitatea.

Cand vorbim de Yoga (uniune) si meditatie.. reducem pragul simbolistic al comunicarii.. lasand nu doar observabila ci constientizand prezenta Divinitatii in noi, fiind Una si Aceiasi. Oricat de scurt este momentul, aceasta este experienta indiscutabila dupa care alearga la un mai mult, mai des pana cand ajunge continua (Samadhi).

Respectiv rugaciunea ramane cel mult o intentie pentru meditatie. Sau daca rugaciunea ar fi suficienta nu s-ar retrage atati indivizi monastici sau nu in pesteri sau locuri in care sa se intalneasca cu Divinitatea, sau sa lase Diviniteatea sa se intalneasca cu ei.

Necesarul

ceea ce nu poate a nu fi..

“This yoga is not possible, O Arjuna, For the one who eats too much, Or who does not eat at all;  Who sleeps too much, Or who keeps awake.” B.G. – VI – 16

“But, for the one who is moderate in eating, recreation, working, sleeping, and
waking, This yoga destroys sorrow.”

Postura

The yogi should sit on a firm seat
That is neither too high nor too low,
Covered with sacred Kusha grass,
A deerskin, and a cloth,
One over the other, in a clean spot.
B.G. – VI – 11

  • coloana perpenticulara cu solul
  • confortabila (pentru a se mentine o perioada intinsa de timp)
  • stabila
Respiratia

se pregateste cu:

  • Anulom Vilom (Alternate Nostril Breathing)
  • Brahmari (Buzzing Bee)
Kriya

corpul se mai poate purifica pentru respiratie si meditatie si prin:

  • Nadi Shodana, Nadi Shuddhi
  • Kapal Bhati
  • Bastrika

sau chiar initial tehnicilor pranayamice prin Jala Neti.

Perceptile

“Sitting and concentrating the mind
On a single object,
Controlling the thoughts
And the activities of the senses,
Let the yogi practice meditation for self-purification.”

B.G. – VI – 12

  • Locul
  • Alimentatia (cel putin 2-3 ore de la ultima masa)
  • Momentul zilei (de preferat dimineata devreme sau seara)

Exista meditatie in miscare?!

avand in vedere originea termenului meditatie cat si mentiunile descrie in legatura cu pregatirea sau practicarea acesteia, ca vorbim de yoga, vipassana, meditatia vedica sau alte forme de meditatie dezvoltate din acestea – este foarte greu petru cineva sa aiba o meditatie in miscare, in cel mai bun caz acesta este intr-o continua si neintrerupta meditatie.. 

altfel zis orice forma de concentrare, contemplatie sau focalizare care presupune un corp in miscare nu duce sau nu este meditatie decat daca a pre-existat si continuat inaintea ei..

Reducerea fluctuatilor mentale e yoga.

Daca meditatia presupune intr-un final pastrarea unei stari de concentrare, prezenta si in lipsa obiectului initial, aceasta s-ar putea traduce prin reducerea din ce in ce mai mare pana la totala a oscilatilor mintii.. respectiv fructul meditatiei e yoga.


 

P.S: as fi pus o poza cu meditatie in articol, dar nu am gasit vreuna..