cateva elemente, instrumente, tehnici care se regasesc mai des in compozitia unei clase de yoga – un posibil continut.
Capitolele ce le cuprind au fost prezetatate si in scrierile anterioare: asana, pranayama, kriya, mantra, etc insa acum o sa specificam in plus cateva detalii legate de practica sau importanta lor in yoga..
La inceput
sunt unele cale care pornesc cu
Intentia sau Observatia
clasa isi asteapta profesorul in posturi meditative (coloana vertebrala dreapta, erecta si perpenticulara cu solul) care dupa ce ajunge in locul obisnuit de coordonare, solicita observarea pentru 1 minut sau mai mult, a respiratiei, linistii, sinelui
in clasele mai galagioase 🙂 unde observatia fluctuatilor mintale e mai dificila, se recurge la focalizarea atentiei intr-un singur punct, intr-o singura idee, chiar daca aceasta poate sa fie diferita de la o persoana la alta, respectiv intentia (persoanala) sau uneori scopul participarii, prezentei, la clasa / curs..
se intampla si la voi?
daca da, foarte bine. Este un moment care solicita insa atat o disciplina in studenti cat si anumiti parametrii in care se desfasoara clasa; respectiv daca exista un zgmot, muzica pe fundal sau alte elemente senzoriale ce nu pot se pot controla, precum si alte motive.. pasul este sarit :-/
Mantra
https://sbc.nst.mybluehost.me/darius2yoga/galerie/mantras/before-practice-before-food-mantra/
nu e doar o forma de atentie sau consacrare a activitatilor ce urmeaza, mantra in sine este un element, o tehnica independenta in yoga. Cel mai usor sau scurt cand fac o explicatie despre ce inseamna mantra, e sa fac apel la efectul pe care il face vibratia unui bol tibetan apel care-l contine (si sa expandez), la faptul ca e mai importanta vibratia, intonarea corecta, ca si a unui modem/fax comunicarea, intonarea corecta atrage producerea unor efecte – deschide cerurile!
Pranayama
desi pentru pranayama sunt cateva conditii ce ar trebuie sa precedeze, precum asana si persoana care coordoneaza sa fie un practicant devotat, exista o tehnica pe cat de simpla pe atat de puternica, de valoroasa.. ce trebuie executata minim 20 de zile (de 2 ori pe zi) inainte de orice alta tehnica mai *avansata*.
daca va intalniti cu Nadi Shodhana, e un semn bun, pentru ca este o tehnica usor de realizat, oricand apelabila si disponibila practicantilor, iar efectele, manifestarile ei faciliteaza elemente si din alte capitole, incluzand aici kirya, asana, pratyahara, dharana, mantra, laya..
https://sbc.nst.mybluehost.me/darius2yoga/galerie/pranayama-tehnici/nadi-shodhana/
Partea principala
in general, in aceste vremuri moderne, clasele de yoga se focalizeaza pe Asana – un capitol din yoga ce aproape a lipsit o indelungata vreme din practica celor din India, ramand mai degraba viu in unele forme artistice precum dansul si kalari (arte martiale).
Asana
aceasta postura confortabila si stabila este atat o practica cat si un rezultat.
Asana in acelas timp poate inseamna 1, 12, 84 sau 34 milioane de posturi (diferite, una pentru fiecare forma de expresie a vietii)
1 postura
vorbim de postura meditativa, de forma sezuta cu coloana perpenticulara cu solul, dreapta, erecta (unde se aminteste ca cea mai echilibrata, reprezentativa, ar fi padmasana – lotus pose, dar nu lua asta ca un goal, pentru alte persoane poate fi vajrasana)
12 posturi
sunt scoli care au ales un minim de 12 posturi reprezentative, singurele pe care le practica pe durata chiar a unei intregi clase
84 posturi
ce e important sa intelegi in aceasta structura traditioanala e ca 60% din ele sunt meditative, 20% sunt de relaxare, 10% echilibru si 10% altele. Nu exista razboinici,(warriors – virabhadrasana), caini (downward/upward facing dog) si multe din popularele posturi.
2 categorii de asana
nu am gasit aceasta clasificare inca in alte parti, dupa sursa numelor unii o sa-mi inteleaga inspiratia, insa avand in vedere expunerea sursei, o consider auto-clarificatorare:
Relevate
sunt acele manifestari ale corpului uman care s-au observat a fi consistente in anumite manifestari ale spiritului, mintii sau propuse direct prin intuitie sau un contact de forma *divinia*
spre exemplu, dupa ce ieseau unii din starea de meditatie au observat ca forma in care isi regaseau corpul era mereu similara. In alte cuvinte ultima forma a corpului a fost considerata cea mai eficienta pentru practica din care tocmai au iesit. Confirmate de experienta ca reproducerea posturii a facilitat si in obtinerea practicii (respectiv legatura era bijectiva).
Naturale
dupa unele observatii, gen intinderea coloanei facuta de pisici, caini, etc.
ce posturi practicam la clasa?
nu as disconsidera niciunda dintre surse, pe deoparte divinitatatea se exprima in orice forma, ramane la latitudinea observatorului sa o descopere.
de retinut totusi ca daca 60% din posturi erau meditative si din restul de 20% de relaxare facem doar shavasana atunci yoga asta pe care zicem ca o facem, chiar si doar la nivelul posturilor e cam departe uneori de sursa traditionala – facem oare atunci un fel de functional training, animal functional si o numim yoga? si fata de ce vrem sa fim aliniati?
Pranayama
sunt clase sau poate am fost eu suficient de norocos sa intalnesc destule, ce se focalizeaza si pe practicarea atenta a unor tehnici din pranayama. Unde profesorul asculta atent respiratia studentilor, ii simte, ii cordoneaza si stie care este limita fiecarui moment.
Pranayama este considerata cheia in Hatha Yoga, respectiva in toate scolile si stilurile hathayoga based ar trebui sa escaleze la fel. Asana fiind doar o treapta, care se implineste cand putem pastra suficient timp, confortabil o postura meditativa pentru pranayama sau alte tehnici din alte capitole.
ai acea postura, asana pentru pranayama? esti un munte si nimic exterior nu te poate de deranja?
Yoga Nidra
una dintre cele mai interesante tehnici, incercari si experiente de a transforma ceva inconstient in constient, iar drumul parcurs, de asemenea bogat in ce poate sa va ofere.
sumarizare
cred ca am sa mai revin pe tema continutului, sper sa intelegeti, sa fiti curiosi sau confuzi in culorile pe care o clasa de yoga le poate avea
complexitatea unei clase nu sta in nivelul posturilor, care la cat sunt de complexe pot sa fie si irrelevante cu un scop final, yogic ci in atitudinea, atentia, dedicarea si sensibilitatea ceruta sau disponibila a participantilor